8 هفته رژیم غذایی Paleo می‌تواند خطر بیماریهای قلبی عروقی را کاهش دهد

 30 اوت 2016- محققان آزمایشگاه روانشناسی یکپارچه در دانشگاه هوستون در تگزاس نشان دادند  تبعیت از رژیم Paleo به مدت کوتاه می‌تواند خطر بیماریهای قلبی عروقی را که یکی از عوارض جدی دیابت است، کاهش دهد.

 نتایج اولیه‌ی این تحقیق اخیراً در کنفرانس بیماریهای قلبی عروقی، ایمنی و التهاب که توسط جامعه‌ی فیزیولوژی آمریکا بر پا گردید، ارائه شد. نتایج اولیه نشان داد این رژیم غذایی تنها در طی 8 هفته فوایدی برای سلامت قلب به ارمغان می آورد.

محقق ارشد این تحقیقات دکتر Dolanو همکارانش به بررسی تغییر رژیم غربی به رژیم غذایی Paleo بر سلامت قلب پرداختند.

رژیم غذایی Paleo  یا "غارنشینی" مبتنی برغذاهایی است که اجداد شکارچی ما استفاده می‌کردند. این غذاها شامل مقادیر بالایی از سبزیجات، میوه‌جات، آجیل و دانه‌ها، ماهی، گوشت بدون چربی و  روغن‌های گیاهی است.

 به طور خلاصه، اگر این رژیم بخوبی فرموله شود به یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات تبدیل میگردد زیرا همه‌ی غذاهای فرآوری شده، غلات، شکر تصفیه شده و نشاسته‌ در این رژیم حذف می‌شوند. طرفداران رژیم Paleo مصرف محصولات لبنی، قهوه و الکل را توصیه  نمی‌کنند. این روش تغذیه‌‌ای با انتقادات زیادی همراه است برای مثال در یک مطالعه‌ی جدید اخیراً مشخص گردید که رژیم Paleo هیچ فایده‌ای برای دیابت نوع 2  ندارد.

 اما وقتی موضوع سلامت قلب پیش می‌آید، نتایج اولیه‌ی این تحقیق نشان ‌می‌دهد که افراد بزرگسال سالم که رژیم خود را به این رژیم غذایی تغییر داده‌اند، دارای مقادیر بالاتری از یک مولکول ضد التهابی مهم سیتوکین  بنام  "اینترلوکین 10"هستند.

مقادیر کم اینترلوکین 10 با خطر حمله‌ی قلبی بیشتر ارتباط دارد درحالیکه افزایش IL-10(همانطور که در افرادی با رژیم غذایی Paleoدیده شد) با التهاب کمتر، حفاظت از عروق خونی و کاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی به طور کلی همراه است.

محققان پس از بررسی 8 فرد سالم که به طور معمول از رژیم غذایی غربی که حاوی چربی‌های اشباع، غذاهای فرآوری شده، مقادیر کم میوه‌جات، سبزیجات و ماهی بودند در یک مطالعه‌ی تصادفی  به این نتایج دست یافتند.

از این افراد خواسته شد رژیم غذایی خود را به رژیم Paleo به مدت هشت هفته (بدون محدودیت میزان مصرف غذا) تغییر دهند. برای اطمینان از سازگاری و قابل اعتماد بودن نتایج، محققان یک منوی رژیم غذایی Paleo و راهنمای تهیه‌ی غذا برای انتخاب مواد غذایی مناسب در اختیار به افراد  شرکت کننده  قرار دادند. نمونه های خونی از این افراد  قبل و بعد از تغییر رژیم غذایی Paleo گرفته شد. بررسی نمونه‌های خونی آنها نشان داد به طور متوسط میزان مولکول محافظتی اینترلوکین 10 به میزان 35 درصد پس از 8 هفته افزایش یافته است.

 اگر چه این مطالعه برای کمک به  کاهش وزن طراحی شده بود اما محققان همچنین دریافتند مصرف کالری و وزن افراد پس از 8 کاهش یافته است.

 درحالیکه این مطالعه نتایج امیدوار کننده‌ای داشته است، اما به دلیل تعداد بسیار کم شرکت کنندگان نیاز به انجام مطالعه‌ی بزرگتری برای تایید این فواید دارد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/aug/eight-week-paleo-diet-may-aid-cardiovascular-disease,-study-suggests-98031521.html